Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Warto w&z pamiętać, że poza artykułami sponsorowanymi istnieje wiele tańszVc metod przygotowywania „laurek" zaspokajających ambicje niektórYc prezesów. i Innym godnym polecenia sposobem na pojawienie się w środk3 masowego przekazu jest dostarczanie redakcjom gotowych do druku ar' tykułów. Najczęściej są to fachowo przygotowane publikacje dotyc?ace zagadnienia, którym mogliby potencjalnie zainteresować się czytebicy danego pisma. Konsultant z agencji doradztwa personalnego może n przykład napisać artykuł o najnowszych tendencjach na rynku pf?cy' właściciel agencji nieruchomości przygotować raport na temat ° mieszkań, a prezes dużej firmy zrelacjonować proces restrukturyZa w swoim zakładzie. Tekstów tych nie należy mylić z artykułami spo^0 rowanymi, gdyż w przeciwieństwie do nich zwykłe artykuły nie odn°s się bezpośrednio do firmy i jej oferty rynkowej, lecz do pewnego z# nienia o charakterze ogólnym. Aby publikacje te odniosły właściwyslcU^ tek, poza tym że muszą być ciekawe, winny zawierać przy nazwisku11 zwę miejsca pracy autora. Informacja ta stanowi jedyny element, d*1 któremu czytelnicy mogą zidentyfikować firmę. Spośród wszystkich omówionych tu form dziennikarskich specjaliści public relations najczęściej zajmują się przygotowywaniem informacji prasowych (zarówno informacji bieżących, jak i komunikatów informacyjnych). Do redakcji trafia codziennie mnóstwo takich materiałów, a o tym, które z nich zostaną wykorzystane, decyduje zwykle pierwszych kilkanaście sekund ich pobieżnej analizy. Jeśli w tym czasie okaże się, że są one ciekawe, wówczas mają duże szansę na opublikowanie. Carl War-ren stworzył nawet swego rodzaju narzędzie pomiaru atrakcyjności informacji prasowej. Wyodrębnił on dziesięć elementów, które przyciągają uwagę opinii publicznej i w zależności od tego, jak bardzo informacja się do nich odwołuje, rośnie lub maleje prawdopodobieństwo, że wzbudzi ona zainteresowanie. Wyznacznikami atrakcyjności informacji są5: • Aktualność - informacja jest tak świeża, że w ciągu kilku godzin może zostać zmieniona, albo stać się nieaktualna, np. dane dotyczące liczby rannych w katastrofie. • Bliskość - czytelnicy są bardziej zainteresowani wydarzeniami dotyczącymi bezpośrednio ich samych, a nie dalekich krajów czy nieznanych grup ludzkich. • Konsekwencje - jeśli informacja dotyczy dużej grupy ludzi, oznacza to, że jej konsekwencje będą większe, niż gdyby odnosiła się ona tylko do wąskiego kręgu. • Znaczenie dla opinii publicznej - informacje o osobach publicznych, znanych koncernach wzbudzają większe zainteresowanie, niż gdyby dotyczyły one nieznanych instytucji i osób. • Dramatyzm - im więcej elementów zaskoczenia i napięcia, tym lepiej, wszystko co wyzwala śmiech lub płacz ożywia informację. • Niezwykłość - czytelnik lubi się dziwić, niezwykłość informacji odróżnia ją od pozostałych. • Walka - konflikt i walka między zwierzętami, ludźmi albo narodami, walka człowieka z naturą itd. wypełniają historię, elementy walki znajduje się także w sporcie i pracy. H- Meisert, Mitarbeuer besser informieren, IMK, Frankfurt 1993, s. 160-163. 148 . 149 • Miłość - w szerokim tego słowa znaczeniu, jako uczucie, kobiece piękno, ale też seks. Wiele osób jest na to wyczulonych i zwraca większą uwagę na informacje zawierające te elementy. • Uczucia - w myśl zasady: nic co ludzkie nie jest mi obce, informacje, w których mowa jest o uczuciach, potrzebach, popędach zwiększają zainteresowanie czytelników. Chodzi tu zarówno o naturalne potrzeby człowieka, jak chęć zaspokojenia głodu, ubrania się, znalezienia miejsca do życia, jak i te najbardziej skomplikowane, związane z problemami życia osobistego. • Postęp - informacje na temat najnowszych osiągnięć w nauce i technice należą do najchętniej czytanych, szczególnie gdy wynalazki te mają bezpośredni związek z życiem codziennym Schemat B7 Siatka służąca określaniu atrakcyjności informacji 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Aktualność Bliskość Konsekwencje Znaczenie dla opinii Dramatyzm Niezwykłość Walka Miłość Uczucia Postęp Źródło: Opracowanie własne na podstawie: H. Meisert, Mitarbeiter bessef informieren, IMK, Frankfurt 1993, s. 161. 150 Aby określić atrakcyjność informacji, należy przeanalizować każdy z omówionych tu elementów. Im ich wartość będzie wyższa, a wykres utworzony z połączenia poszczególnych punktów znajdzie się bliżej prawej strony siatki, tym większe prawdopodobieństwo, że opinia publiczna zainteresuje się informacją. Informacja prasowa musi być jednak nie tylko aktualna i ciekawa, ale także przedstawiona we właściwy sposób. Największe szansę na publikację mają teksty, które praktycznie bez korekty nadawałyby się do druku. Standardowy komunikat prasowy powinien być zbudowany na zasadzie odwróconej piramidy. Oznacza to, że najważniejsze wydarzenie powinno być opisane na początku, a w kolejnych akapitach wyjaśniane sprawy coraz mniej ważne. Każda informacja prasowa powinna odpowiedzieć na sześć podstawowych pytań: kto? co? kiedy? gdzie? oraz dlaczego? i jak? Często mówi się także o konieczności udzielenia odpowiedzi na siódme pytanie, czyli skąd o tym wiadomo? Oznacza to, że w komunikacie powinno zostać podane źródło informacji. Zazwyczaj jest nim sama firma, zdarza się jednak, że bywa to źródło zewnętrzne. W przypadku powoływania się na osoby trzecie, należy wyraźnie określić, skąd pochodzi wiadomość. Nie wystarczy napisać: „według ministerstwa", „jak wykazały wyniki badań przeprowadzone przez..." itd. Bardzo ważnym elementem każdej informacji prasowej jest lid (albo lead). Tworzą go pierwsze dwa-trzy zdania, które w sposób zwięzły omawiają istotę zdarzenia. Lid powinien zawierać najważniejszą informację, ale nie może zdradzać wszystkiego. Zdana się, że ma on postać równoważników zdań i brzmi podobnie jak telegram. Najważniejszym zadaniem lidu jest zaciekawienie czytelnika oraz zachęcenie go do dalszej lektury tekstu. W praktyce pisze się go dopiero na końcu, tzn. po zredagowaniu tekstu zasadniczego, oraz drukuje pogrubioną czcionką. W informacji prasowej bardzo ważną funkcję pełni także tytuł. Często to on decyduje o tym, czy ktoś w ogóle zainteresuje się tekstem. Tytuł powinien być krótki i dobitny, bo dzięki temu będzie lepiej widoczny i tym samym łatwiej przyciągnie uwagę czytelnika. Może bezpośrednio odnosić się do opisywanego zdarzenia, stanowić grę słów, albo być zbudowany w formie pytania

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • Pokoje były mniej więcej takie same, tyle że u nich stały dwa łoża, jedno dopasowane do rozmiarów ogira, natomiast u niego stało tylko jedno łóżko i to nieomal równie wielkie jak...
  • - Prawdą jest to, co przed chwilą wyszło na jaw! Wszystko przez ciebie, bo trzeba cię zmuszać do uczciwości! Kłamiesz zawsze, gdy tylko może ci to ujść na sucho! Trzeba cię...
  • Tak więc mój skarb, który kiedy był zdrowy, to z wesołym śmiechem opowiadał, jak to w Polnej się topił, opowiadał o tym z zapałem tylko po 8 Balbinka - potoczna nazwa ulicy ks...
  • Piszczele łap dawno utonęły w piachu albo skruszone walały się wkoło chaotycznym zwaliskiem nictbremnych brył i tylko białe żebra zachowały symetrię równych szeregów, jakby...
  • , - 27'1 semantykę składnikową do pewnych zbiorów leksemów o układzie cyklicznym lub choćby tylko częściowo cyklicznym, takim jak zbiór f czerń, biel, czerwień, zieleń,...
  • A to nas, Persów, oskarża się o opilstwo, tylko dlatego że używamy haomy do celów rytualnych; nigdy nie spotkałem Persa, który piłby tyle co niektórzy Ateńczycy...
  • Wiem tylko, że był aresztowany, ale za co, tego nie wiem...
  • Nie tylko odczuwał ogromne pragnienie, ale przede wszystkim głód, dopiero teraz bowiem zdał sobie sprawę, że od chwili lądowania na Kadarze - co nastąpiło dobrych kilka...
  • Zainstalowany na pokładzie samolotu głośnik o niezwykle dużej mocy prze- kazywał nie tylko apele, lecz również audycje radia moskiewskiego oraz niewesołe dla wroga...
  • Tak, tylko on mógł uderzyć tak mocno, że piłka zmieniła się w maleńki punkcik szybujący coraz wyżej po bladoniebie-skim, wieczornym niebie nad moją głową; a kiedy zaczęła...