Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Z siebie samej zamartwieniem jest raczej, niźli czynnością: odbiera albowiem przytomność, uwagę, a zatem to, czym by jej się oprzeć można. Przywodzi w działania popę-dliwe albo też, na wzór owej Nioby skamieniałej boleścią, same tylko zostawia postać. Czyż więc nie jest gorszym jeszcze skutkiem niż jej przyczyna, choćby ją najokropniejszą wyrazić? Gdy zamiast ulżenia powiększa nieszczęście, opierać się jej wszelkimi siłami należy. 201 Ostatnia każdej zdrożności ta jest ochrona, iż może jakowy użytek na swoje stronę przywieść, a więc podszyć się i pobratać z rzeczą godziwą i chwalebną. Tym sposobem chciwość odwołuje się do przezorności, zazdrość do emu-' lacji, okrucieństwo sprawiedliwością się zaszczyca, łagodnością lubieżność, bezbożność filozofią. Rozpaczy z żadnym chwalebnym przymiotem sprząc nie można; męstwem ją nawet zwać nie rzecz, gdyż skutkiem jest bo- jaźń. Nazywają częstokroć dziełem rozpaczy czyny nad zamiar wspaniałe. Odbierają one niekiedy pomyślny skutek i dla tej samej przyczyny podlącego im nazwiska dawać nie należy. Choćby albowiem, jak w Termopilach2, Spartani życiem przypłacili heroiczne męstwo, nie godzi się rozpaczą nazywać podania się w niebezpieczeństwo dla tej chwalebnej przyczyny, iżby ojczyznę ocalić. Cnoty Katona3 i Brutusa sprawiedliwie są uwielbione, ale sposób ich śmierci zdrożny i przeto, iż dobrowolnie wykonany, i stąd, iż to wykonanie nie z cnoty powodu, ale raczej z rozpaczy pochodziło. Katon gdy rozumiał, iż się nic zwycięzcy Pompejusza oprzeć nie może, nie dowierzał i sobie, i tylu Rzymianom, którzy na niego pełne zaufania obracali oczy. Gdyby się był wczesnym schronieniem przed nawałem przemocy uchylił i na sposobniejsze czasy zachował, byłby godzien uwielbienia, które mu niewcze-śnie uprzedzona potomność daje. Śmiercią sobie zadaną oznaczył słabość, zastraszył resztę żarliwych Rzymian, i więcej może niż zwycięstwo farsalskie4 śmierć jego dopomogła Juliuszowi5 do jedynowładztwa. Brutus, który przełożył wybawienie Rzymu nad wszystkie względy, w śmier- 202 ci skaził cnotę rozpaczą, a raczej nie miał cnoty, gdy na nie narzekał. Jak więc się ustrzec w nieszczęściu rozpaczy? Ten sam Horacjusz, który przedziwnym wyrazem nieustraszonego, choć w zburzeniu, świata wystawił, to co nieustraszo-ność daje obwieścił, gdy rzekł, iż bojaźń nie ima się prawego i stałego męża: „Justum ettenacempropositi virum "6. Cnota więc i stałość najdoskonalszym, a raczej jedynym przeciw rozpaczy lekarstwem; kto trwale dobry, może być trwale prześladowanym, uciśnionym, niedostatnim; ale trwale nieszczęśliwym być nie może. Jest wewnątrz niego to, co utrzymuje, co wzmaga, co wspiera, co go cieszy i nie da upaść, choćby i pod największym ciężarem i ciosem. Do losu już dopełnionego stosują się dotąd czynione uwagi; nie zawadzi zatrzymać się nad podlejszą jeszcze rozpaczą, gdy z bojaźni przyszłego nieszczęścia pochodzi. Taka najpospolitsza, a zatem przeciw niej powstawać, ale powstawać litościwie, to jest dodaniem rady, należy. Zbyteczne zastraszenie częstokroć nie rzecz, która straszy, sprawia, lecz sposób, którym się na nie zapatrujemy. Powiększa złe rozżarzona imaginacja i ku szkodzie szacowny przymiot żywości swojej obraca. Trzeba więc bez uprzedzenia, a zatem bez pośpiechu zastanowić się nad tym, co przyjściem grozi, a dopiero uznawszy istność rzeczy przemyśliwać, jak złego uniknąć; jeżeli uniknąć nie można, jak dać odpór; jeżeliby był nieskutecznym, jak złe zmniejszyć; jeżeliby zaś i temu przemysł podołać nie mógł, uzbrajać się w cierpliwość i męstwo i poddać się nie losowi, ale woli tego, który i ludźmi, i losem rozrządza. r Powiadają, że jeden z największych przymiotów ministra jest ten, gdy umie ściśle dotrzymać sekretu sobie powierzonego. Mnie się zdaje, iż nie potrzeba być ministrem do zachowania takowego obowiązku; i lubo to, co ministrom powierzone bywa, najcelniejszej po większej części jest wagi, w każdym jednak stanie, czy to wielkie, czyli też drobne rzeczy powierzają się, ten, który je raz ogarnął i powziął w wiadomości, nie inaczej, tylko z zezwoleniem powierzającego objawić je może. Zdaje się na pogotowiu zarzut i mowy obrócenie do płci niewieściej; ale rzecz ta tylekroć była powtórzona z krzywdą po części onych, iż moim zdaniem zwalając na nie winę mężczyźni bardziej to zdawali się czynić na swoje ocalenie, niż aby szło o ich poprawę. Są ścisłe w dotrzymaniu sobie powierzonego sekretu i gdybyśmy się chcieli w tej mierze nad płcią oboją zastanowić, nie wiem, czyliby z wielu miar nie należało im pierwszeństwo. Kurcjusz1, pisarz dziejów Aleksandra Wielkiego, twierdzi, iż wielce był pogardzonym u Persów tajemnicy powierzonej objawiciel; rozumieli albowiem, iż to było ostatnim skażenia skutkiem, nie tylko dobrze nie działać, ale nie móc się nawet od złego wstrzymać. Umilknąć najłatwiejszą jest cnotą; kto więc i tej nie peł- 206 ni, zwłaszcza jeszcze gdy do tego nadzieja zysku lub bo-jaźń straty nie wiedzie, oznacza ostatni stopień w sobie złości lub nierozumu. Cięży, mówią, sekret, ale komu on cięży, znać, iż siły jego nie tylko słabe są, ale iż żadnej w sobie nie ma. Między wielorakimi przyczynami takowej zdrożności, zdaje mi się, iż wyniosłość niepoślednie miejsce trzyma. Udzielamy drugim tego, co nam powierzono, abyśmy im dali poznać i uczuć, jak nas ci szacują, którzy nam objawili skrytości swoje. Zawodziemy się jednak naówczas w mniemaniu naszym; ten albowiem, który nas słucha, jawnie widzi, żeśmy nie byli godnymi tego, co dla nas uczyniono; a choćby był człowiek uczciwy, a zatem zachował u siebie to, czego się od nas dowiedział, wniesie jednak sobie, iż gdyśmy się raz względem niego rozgrzeszyli, i względem drugich toż samo uczynimy. Wieloraki więc błąd popełnia objawiacz skrytości: przeciw powierzającemu wykracza; u tego, któremu rzecz powierza, wiarę traci, i zamiast tego, co by się przymilił i zyskał, odstręcza i szkodę ponosi

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • - Śmiały Sokół chce zabrać sunka wakan w nocy, więc Szejenowie zdążą zorganizować pościg za nami! 73 - Nie urządzą pościgu! - pewnie odparł Śmiały Sokół...
  • Proszę spojrzeć, jej ssawka jest twardsza i dłuższa, niż ssawka zwykłej muchy, musca domestica, mogłaby więc posłużyć się nią do kłucia tak, jak to czynią muchy stajenne...
  • Tak więc odwoływanie się w nauce do hipotetycznych bytów nieobserwowalnych, w odróżnieniu od odwoływania się w teologii do Boga i innych bytów nadprzyrodzonych, spełnia...
  • Lilkę widocznie owa dama znudziła potężnie, więc przybrała na twarz ten swój trochę drwiący, a trochę udręczony uśmieszek, którym maskowała znudzenie daną osobą...
  • Wkrótce byłoby za późno, wbiegł więc poza dwór i własnego konia, który w gotowości stał, pochwyciwszy, pędem z nim ku łaźni skoczył - wołając, ile miał siły, a raczej krzycząc...
  • Tak więc mój skarb, który kiedy był zdrowy, to z wesołym śmiechem opowiadał, jak to w Polnej się topił, opowiadał o tym z zapałem tylko po 8 Balbinka - potoczna nazwa ulicy ks...
  • Można więc wyobrazić sobie, że wędrowanie pośród wiosek indyjskich miałoby wiele z tych cech w przeciwieństwie do o wiele bardziej przypominających przestrzeń-enklawę...
  • Szkoda więc było za- chodu, a zresztą marynarze mieli sporo roboty przed zawinięciem do portu i nie mieli zamiaru spełniać nadmiernych wymagań kapryśnych podróżnych i...
  • Tak więc w roku 1382 gwałtowną śmierć ponieśli: książę Żmudzi Kiejstut, jego żona Biruta i komtur Ulrich von Kniprode, który nie odzy- skał dla zakonu purpurowego srebra...
  • Ja chciałbym już być z powrotem, o czym Pani chyba nie wątpi, i kontent jestem, że los zrządził, iż jedziemy we czwartek; a więc do czwartku, a jutro, jeżeli Pani pozwoli,...