Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Chodzi tutaj o mimikę twarzy i pantomimikę, towarzyszącą silnym emocjom. W konkluzji Autorka stwierdza, że swoje hipotezy w odniesieniu do zjawiska blindyzmów nie traktuje jako przeciwstawne do dotychczasowych teorii (wyjaśnień), lecz jako uzupełniające je. Uznając, że zachowania stereotypowe mają charakter kompensacyjny lub że są one naturalną potrzebą doznawania wrażeń, Autorka uważa je za zjawisko naturalne, towarzyszące rozwojowi dziecka niewidomego. Dlatego nie zależy uważać ich za złe zachowania i za wszelką cenę zwalczać. Trzeba więc je zaakceptować i zrozumieć ich cel, funkcję i znaczenie. W związku z tym dla rozwiązania tego problemu Autorka proponuje w ramach rewalidacji lub psychoterapii: ? Modyfikować zachowania stereotypowe, aby zbytnio nie raziły otoczenia i mogły być społecznie akceptowane. ? Nauczyć dziecko kontrolować swoje zachowania, aby ograniczało zachowania stereotypowe do sytuacji społecznych, w których nie będzie narażone na złe ich odbieranie i niewłaściwe interpretowanie (przez kolegów, przez osoby nie znające problemów dzieci niewidomych). ? Nauczyć alternatywnych form zachowania się, np. podobnych do ćwiczeń fizycznych, w których występuje wiele elementów motorycznych. Zachowania stereotypowe, będące wyrazem kompensacji braku wzroku, mogą także mieć inne znaczenie dla dziecka niewidomego, a mianowicie mogą zaspakajać jego potrzebę ruchu, a także powodować odprężenia psychoruchowe. Mogą być również spowodowane chęcią zwrócenia uwagi na siebie, kiedy czuje się ono osamotnione lub zagrożone, albo nudzi się. Takiej interpretacji nie wyklucza również Gahbler. To nowe podejście i wyjaśnienie celu, funkcji i znaczenia niektórych blindyzmów - zachowań stereotypowych zmienia w sposób dość istotny nasz pogląd i stanowisko wobec tego specyficznego zjawiska. W konsekwencji propozycje Gahber powinny być uwzględnione w indywidualnych programach rewalidacyjnych dzieci niewidomych, u których blindyzmy występują. 10.7.3. Zaburzenia zachowania u dzieci z uszkodzonym wzrokiem na tle nerwicowym Nerwowość dziecięca zaliczana jest do funkcjonalnych zaburzeń układu nerwowego. Przejawia się ona w nadpobudliwości lub spowolnieniu reakcji nerwowych. Charakteryzuje się ona nieproporcjonalnością reakcji w stosunku do siły bodźca lub sytuacji, w jakiej dziecko się znalazło. W związku z tym może ono być nadpobudliwe - wzmożona aktywność lub bierne - zahamowana aktywność (apatia). Dzieci nadpobudliwe charakteryzują się dużą ruchliwością motoryczną, gorszą koncentracją uwagi, trudnościami w kierowaniu swoim postępowaniu i nawiązywaniu kontaktów z innymi osobami. Przeciwnie dzieci apatyczne to dzieci słabo reagujące na otoczenie, o niskiej ruchliwości motorycznej, nie podejmujące działań, nie interesujące się zbytnio otoczeniem, preferują okresy bezczynności i odpoczynku od aktywności, pracują powoli i bez specjalnego wysiłku, czekają i chętnie korzystają z pomocy innych osób. Zarówno jedna jak też druga forma nerwowości powoduje trudności w prawidłowym rozwoju pożądanych form zachowania się. Dobrzańska-Socha (1975) stwierdza, że u dzieci niewidomych częściej niż u widzących można spotkać się z objawami nerwowości. Może to wynikać stąd, że np. czynniki powodujące inwalidztwo wzroku działają toksycznie na cały system nerwowy. Właściwymi przyczynami nerwowości są jednak czynniki środowiskowe, wywołujące silne przeżycia emocjonalne, stanowiące urazy, stresy czy sytuacje konfliktowe dziecka, na które często narażone są dzieci niewidome. Również Klimasiński (1996) przytacza badania zagraniczne, które stwierdzają, że niewidome dziewczęta i niewidomi chłopcy są bardziej znerwicowani niż widzące dziewczęta i chłopcy. Ponadto w wyższym stopniu odnosi się to niewidomych dziewcząt. Z badań tych wynika także, że podwyższenie neurotyczności nie jest spowodowane samym brakiem wzroku, lecz przede wszystkim społeczną sytuacją dzieci niewidomych. Przykłady nerwowości dziecięcej można spotkać także u dzieci słabo widzących. Majewski i Sobala (2001) przedstawiają 2 przypadki silnych zaburzeń nerwicowych, które wymagały długotrwałej hospitalizacji. Ich zdecydowaną przyczyną były niewłaściwe postawy rodziców. W pierwszy przypadku była to postawa akceptująca dziecko, a nie akceptująca jego wzrokowej niepełnosprawności

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • Doznane rozczarowanie skłoniło mnie do ustanowienia anty-antropologii, na wzór psychiatrów, którzy wymyślili anty-psychiatrię, aby uporać się z ograniczeniami...
  • Jeden ze spiskowców wyjaśnił, dlaczego "zrezygnował ze swego sumienia", w taki oto sposób: uczynił to "dla Prezydenta, ze względu na nacisk, jaki wywiera grupa, gdy nie...
  • Model „Wielkiej Piątki" najprawdo- podobniej traktowałby jako rodzaj zestawu psychologicznych konstruktów, nieuwikłanych w wyjaśnianie zasadniczej struktury...
  • „Żywy", którego synchronizację musiałem teraz korygować co kilka dni, wyjaśnił, że komputer wyłączył silniki...
  • Ostatnia dekada marca miała przynieść decydujące, choć negatywne wyjaśnienie stosunków niemiecko-polskkh...
  • W Rzeczypospolitej Krakowskiej jako w jedynym regionie na ziemiach polskich obowi1zywa3y przepisy cechowe, które ogranicza3y powstawanie, innych poza warsztatami...
  • Nie należy ograniczać się do tego, aby przeprowadzić tylko pewną ilość godzin lekcyjnych przeznaczonych na to zagadnienie w programie geografii i już nigdy więcej do niego nie...
  • Mechanizm powstawania skurczów mięśniowych i kwestia różnic ich charakteru nie zostały dotychczas ostatecznie wyjaśnione...
  • Umożliwia on wytrącenie czasu z fazy na ograniczonym obszarze za pomocą projektora nieciągłości w taki sposób, aby miejsce „tutaj" znajdowało się w nieprzerwanej...
  • - Wykorzystuję ten pokój do spotkań z moimi informatorami, dlatego nie obawiałem się o bezpieczeństwo dokumentów - wyjaśnił...