Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Niewdzięczny jest ten, kto się wypiera, że doznał dobrodziejstwa, niewdzięczny jest i ten, kto je ukrywa, i ten, kto nie odwdzięcza się za nie; ten najbardziej niewdzięczny ze wszystkich, kto zapomniał o dobrodziejstwie. III 1 • 5 ...Nie kochać własnych rodziców to zwyrodnienie, nie uznawać – to obłęd. III 3 • 4 Nikt tego, co było, nie uznaje jedynie za minione, lecz za bezpowrotnie stracone, i dlatego nietrwałą pamięć mają ci, którzy są całkowicie nastawieni na przyszłość. III 4 • 2 Teraźniejsze dobra nie mają jeszcze trwałych podstaw, może je zniszczyć jakikolwiek przypadek. Przyszłe dobra są wątpliwe i niepewne. Tylko to, co minęło, jest już całkowicie zabezpieczone. * O wdzięczności stanowi pamięć. Bardzo mało liczy się z pamięcią ten, kto bardzo wiele przypisuje nadziei. III 13 • 2 ...Nikt nie daje z ochotą tym, co przyjmują niechętnie, lecz każdy, kogo do czynienia dobra zachęciła dobroć i samo piękno czynu, nawet chętniej będzie dawał tym, którzy nie będą poczuwali się do wdzięczności, jeśli nie zechcą. Mniejsza jest zasługa ze spełnienia takiej powinności, co do której otrzymało się pewne poręczenie. III 14 • 3 Najsłuszniejsze i potwierdzone przez prawo narodów jest przykazanie: „Oddaj, coś winien”. Jest ono dnem ohydy, jeśli idzie o dobrodziejstwa. 105 III 14 • 4 Nie należy podżegać serca do chciwości, skarg i niezgody. Jest ono z własnego popędu skłonne do tego. Opierajmy się, jak tylko można, a kiedy szuka okazji, niweczmy ją. III 15 • 4 Świadectwem szlachetnego i wspaniałomyślnego umysłu jest wspieranie i pomaganie. Kto wyświadcza dobrodziejstwa, naśladuje bogów, lichwiarzy – kto żąda za nie zapłaty. III 17 • 2 Jest karą dla niewdzięcznika, że nie śmie od nikogo przyjąć dobrodziejstwa, że nie śmie nikomu go wyświadczyć, że wytykają lub zdają się go wytykać, wszystkie spojrzenia, że stracił zrozumienie dla rzeczy najlepszej i najprzyjemniejszej. III 18 • 2 Dla nikogo nie jest zamknięty dostęp do cnoty. Dla wszystkich się ona otwiera, wszystkich dopuszcza, wszystkich zaprasza, wolno urodzonych, wyzwoleńców i niewolników, królów i wygnańców. III 20 • 1–2 Myli się, kto sądzi, że niewola owłada całym człowiekiem. Lepsza jego część jest wyłączona z niewoli: to tylko ciała są podległe przypisane panom, lecz umysł jest samowładny, i do tego stopnia wolny i nieskrępowany, że nawet to więzienie, w którym został zamknięty, nie może go powstrzymać, by nie używał swojej energii, by nie dokonywał rzeczy wielkich i żeby nie wybiegał ku nieskończoności niczym towarzysz ciał niebieskich. A więc Los dał panu jedynie ciało niewolnika. To może sprzedać, to kupić. Lecz owa wewnętrzna część istoty ludzkiej nie może być wystawiona na sprzedaż. Co od niej pochodzi, wolne jest. III 22 • 4 Któż jest tak wielki, by Los nie mógł go zmusić do szukania pomocy nawet u najnędzniejszych z ludzi? III 28 • 1 Dlaczego stan człowieka miałby bardziej umniejszać wartość jego przysługi, niźli sama przysługa podnosić godność jego stanu? Wszyscy mają ten sam początek i to samo pochodzenie. Nikt nie jest szlachetniejszy od drugiego, chyba że ten, kto ma lepszy charakter i bardziej skłonny do szlachetnego postępowania. III 28 • 2–3 Jedynym rodzicem nas wszystkich jest niebo, i każdy ród sięga do niego swoim początkiem czy to po stopniach świetności, czy to po stopniach nędzy. Nie daj się wyprowadzić w pole tym, którzy wyliczając swych przodków, wszędzie tam, gdzie zabraknie sławnego imienia, wtykają jakiegoś boga. Nikim nie pogardzaj, nawet jeśli wywodzi się z ludzi o pospolitych i zbyt skąpo obdarzonych przez Los imionach. Czy waszymi przodkami byli wyzwoleń 106 cy, czy niewolnicy, czy cudzoziemcy, śmiało nabierzcie ducha i przychodźcie ponad wszelkim błotem na waszej drodze. Na szczycie czeka was wielkie szlachectwo. III 28 • 6 Nikt nie jest bardziej skłonny do upokarzania się niżeli ci, którzy unoszą się zuchwałą pychą, i nikt nie jest bardziej gotów deptać innych niżeli ci, którzy doznając obelgi, nauczyli się lżyć. III 31 • 4 Nie samo życie jest dobrem, ale życie dobre

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • 2/ I je[li zamierzaBby zrobi to samo z Shirin-Gol, kiedy ona doro[nie, mo|e sobie oszczdzi caBego zachodu, bo ona nie chce harowa przy synach - sami blizniacy przysparzali jej wystarczajco wiele trosk i obowizków - ani nie chce cierpie, w razie gdyby Allah zdecydowaB si uczyni z jej dzieci shahid
  • Ja nie pozwalałam na nic, lecz mi to nie pomoże, doktor wiedziałby na pewno, ale mi to nie pomoże, a myśl, że Babcott czy jakiś inny doktor mógłby przeprowadzać na mnie tak intymne...
  • Jak mówca ma wykorzystywać swą pamięć? Nie powinien uczyć się dosłownie na pamięć swojego wystąpienia (co najwyżej wstępu i zakończenia), lecz jedynie opanować pamięciowo...
  • Zainstalowany na pokładzie samolotu głośnik o niezwykle dużej mocy prze- kazywał nie tylko apele, lecz również audycje radia moskiewskiego oraz niewesołe dla wroga...
  • W mojej głowie aż buzowało od nadmiaru pytań i różnych ewentualności, lecz zanim zdążyłam powiedzieć cokolwiek, do naszego stolika podszedł kelner z pytaniem, czy jest tutaj...
  • Gdy mijał próg wąskiego przedsionka, wydało mu się, że usłyszał głos Franceski wymawiającej jego imię, lecz nie zatrzymał się i nawet nie odwrócił głowy, aby spojrzeć za...
  • Obaj nieznośnie objuczeni wciąż zawadzamy wsiadającym, lecz próba przebicia się przez rozgrzany rękaw tłoku z góry skazana jest na klęskę: na naszych plecach jak strzelby...
  • Spostrzeżenia Sharlotty były oczywiście słuszne, lecz pochodząc od niedrowa, od illitha – co w języku drowów oznaczało także ekskrementy – w nieunikniony sposób odbiły się...
  • A jednak ów poprzedni, dawniej kluczowy wzór nie tracił nic na tym odkryciu, lecz w swym nowym podporządkowaniu ukazywał znaczenie większe niż to, które mu zostało odjęte...
  • Nie pochodzą one jed- nak bezpośrednio spod jego ręki, lecz są wyciągiem "z jego pism historycznych...