Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Za[ ton |e jest w mo|no[ci do innego urzeczywistnienia, nie przysBuguje duszy z racji jej istoty - jako formie, ale z racji wystpujcej w niej mo|no[ci. W ten to sposób sama dusza jako podmiot swej mo|no[ci, czyli wBadz, nazywa1l si: pierwsze urzeczywistnienie, które jest przyporzdkowane i skierowane do urzeczywistnienia drugiego. Stwierdzamy za[, |e jestestwa posiadajce dusz nie speBniaj stale aktualnie swych czynno[ci |ycia. 40 Dlatego te| w okre[leniu duszy powiedziano, |e jest  urzeczywistnieniem ciaBa majcego |ycie w mo|no[ci , która to jednak mo|no[  nie wyklucza duszy 12. /50/ Wychodzi wic na to |e istota duszy nie jest jej mo|no[ci, czyli wBadz. Nic bowiem nie jest w mo|no[ci wedBug rzeczywisto[ci - jako rzeczywisto[. Na 1. Augustyn mówi tu o umy[le jako o poznajcym siebie i kochajcym siebie. Tak wic poznanie i miBo[ - o ile odnosz si do duszy jako poznanej i kochanej - s w niej substancjalnie lub istotnie, skoro sama substancja lub istota duszy jest poznan i kochana. W podobny sposób nale|y rozumie jego sBowa, |e  ... stanowi jedno |ycie, jeden umysB, jedn istot . A mo|na za innymi tak odpowiedzie: To zdanie jest prawdziwe w taki sposób i w takim sensie, w jakim caBo[ wBadzy caBo[ potencjaln orzeka o swoich cz[ciach. CaBo[ ta jest po[rednia midzy caBo[ci, jaka jest powszechnik, a caBo[ci integraln13. CaBo[ - powszechnik caB swoj istota i siB znajduje si w ka|dej cz[ci; np. zwierz znajduje si w czBowieku i w koniu; std to caBo[ ta orzeka w sensie wBa[ciwym o poszczególnych cz[ciach. Natomiast caBo[ integralna nie znajduje si w ka|dej cz[ci ani caBa istot, ani caBa siB. Stad te| w |aden sposób nie orzeka o poszczególnych cz[ciach. W jaki[ jednak sposób - acz w sensie niewBa[ciwym -orzeka o wszystkich cz[ciach naraz, gdy np. mówimy, |e [ciana, dach, fundament s domem

Tematy

  • ZgÅ‚Ä™bianie indiaÅ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gÅ‚owa.
  • Litwy Œrodkowej z Polsk¹, uznanie Litwy Kowieñskiej jako pañstwa na arenie miêdzynarodowej, pogrzeba³y wyznawan¹ przez Romera koncepcjê tworzenia pañstwowoœci Litwy...
  • Jeœli takie metody, takie wyobra¿anie sobie, uwa¿ane s¹ za algorytmy, to s¹ to bardzo szczególne algorytmy — zorganizowane nie algebraicznie, ale przestrzennie, jako...
  • Na p³askorzeŸbie w³adca perski Szapur l (panowa³ 243-273) przedstawiony jako pogromca trzech cesarzy rzymskich: Gordiana III (Marcus Antonius Gordianus, panowa³...
  • Wedle prawa musiano winnego wydaæ ojcu ch³opca, ale to mog³o nast¹piæ dopiero za tydzieñ, gdy¿ handlarz jako goœæ mia³ przez czternaœcie dni byæ pod nasz¹ opiek¹...
  • Poniewa¿ le¿a³em na koi zwrócony stopami ku rufie, przy ka¿dym takim zawahaniu moja g³owa wbija³a siê mocniej w poduszkê, co wcale nie sprawia³o mi przyjemnoœci, jako ¿e ta...
  • SBowianofile stawiali swój kult dla tradycji, wspólnoty gminnej jako formy bytu spoBecznego oraz prawosBawia rosyjskiego ponad warto[ciami racjonalistycznymi, indywidualizmem, logik
  • Osoba ludzka traktowana jako ca³oœæ to warunek osi¹gniêcia pe³nego zdrowia, po zaspokojeniu wszystkich potrzeb tak rozumianej ca³oœci...
  • I p³aka³a tak bezwolnie i prawie bezboleœnie, jako to drzewo, obci¹¿one kwiatem w wioœniane poranki, kiej s³oñce przygrzeje, a wiatry zakolebi¹, rosi obficie, wpiera siê w...
  • W postaci Chrystusa ludzie uwznioœlili i uczynili „bosk¹" mi³oœæ, rozumian¹ jako bezinteresowne pragnienie dobra dla przedmiotu mi³oœci...
  • Wtedy zapewne wytypowano te¿ – jako pierwsze poletko doœwiadczalne – wielk¹ budowê Kana³u Bia³omorskiego, gdzie przedsiêbiorczy waluciarz mia³ wkrótce zostaæ...