Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

WedBug Iwana Kiriejewskiego (1806-1856), odmienny rozwój Rosji spowodowany brakiem klasycznego pierwiastka antycznego stawia j poza konieczno[ci powtarzania drogi odbytej przez Zachód. W odpowiedzi Chomiakowowi (1839) podnosi problem trzeciej drogi rozwizania bolesnego styku wrogich elementów cywilizacyjnych - zachodnich i rosyjskich. W traktacie O konieczno[ci i mo|liwo[ci nowych zasad filozoficznych przedstawia koncepcj czBowieka wewntrznego zwizanego z religi przy zaBo|eniu, |e Ko[cióB jest ideaBem, do którego zmierza rozum wierzcy. Dychotomia Rosja i Europa zarówno w planie genetycznym, jak i problemowym stanowi w ujciu Kiriejewskiego kulturowo--historyczn projekcj tre[ci filozoficznych - negatywnego i pozytywnego - w tym aspekcie, jaki podejmowaBa ówczesna epoka. Ta dychotomia jest mo|liwa do przezwyci|enia w przyszBej syntezie. Dla Kiriejewskiego nigdy nie istniaB problem powrotu inteligencji na Bono  prostego ludu" ani romantyczno-nostalgicznej restauracji staroru-skiej kultury. Ziarno  pozytywnej" filozofii w jej  rosyjskiej" wersji, okazaBo si w koDcowym rezultacie ziarnem uniwersalnym - chrze[cijaDskim. Kultura rosyjska 1800-1861 181 Inny sBowianofil, Aleksiej Chomiakow, w traktacie O starym i nowym (1839) swoj apologi dawnego bytu rosyjskiego, w którym upatruje pocztku wszelkiego dobra oraz odwoBanie si do pamici narodu i silnej wBadzy centralnej jako czynnika integrujcego, wi|e z wiar w przyszBo[ Rosji. Jego eklezjologia jest wizj Ko[cioBa -organizmu pozainstytucjonalnego, bez okre[lonej struktury zewntrznej, to ciaBo Chrystusa przepojone duchem miBo[ci, gdzie czBowiek zachowuje swoj idealn wolno[. Religia Chomiakowa - ponadindywidualna wspólnota [wiadomo[ci, koncepcja ludu Bo|ego - stanowi [wiadectwo podjtej przez rosyjski laikat próby duchowej odnowy, jakiej nie dokonaBa ówczesna Cerkiew, a któr podjB tak|e pod koniec XIX w. Lew ToBstoj. W Rosji Ko[cióB prawosBawny staB si Ko[cioBem paDstwowym. W dyskusji nad modelem wBasnej kultury narodowej w latach 30.-40. XIX w. uksztaBtowaB si system pogldów dotyczcych religii, paDstwa, narodu i relacji midzy narodami. Idea paDstwa narodowego przyjBa okre[lony wyraz w koncepcji Siergieja Uwarowa, w jego sBynnej triadzie z 1932 r

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • Litwy Środkowej z Polską, uznanie Litwy Kowieńskiej jako państwa na arenie międzynarodowej, pogrzebały wyznawaną przez Romera koncepcję tworzenia państwowości Litwy...
  • Jeśli takie metody, takie wyobrażanie sobie, uważane są za algorytmy, to są to bardzo szczególne algorytmy — zorganizowane nie algebraicznie, ale przestrzennie, jako...
  • Na płaskorzeźbie władca perski Szapur l (panował 243-273) przedstawiony jako pogromca trzech cesarzy rzymskich: Gordiana III (Marcus Antonius Gordianus, panował...
  • Wedle prawa musiano winnego wydać ojcu chłopca, ale to mogło nastąpić dopiero za tydzień, gdyż handlarz jako gość miał przez czternaście dni być pod naszą opieką...
  • Ponieważ leżałem na koi zwrócony stopami ku rufie, przy każdym takim zawahaniu moja głowa wbijała się mocniej w poduszkę, co wcale nie sprawiało mi przyjemności, jako że ta...
  • Osoba ludzka traktowana jako całość to warunek osiągnięcia pełnego zdrowia, po zaspokojeniu wszystkich potrzeb tak rozumianej całości...
  • I płakała tak bezwolnie i prawie bezboleśnie, jako to drzewo, obciążone kwiatem w wiośniane poranki, kiej słońce przygrzeje, a wiatry zakolebią, rosi obficie, wpiera się w...
  • Po zawieszeniu broni z Francją rozkazał bowiem, aby jako pierwszy eksponat ustawiono tam wagon restauracyjny, w którym przypieczętowana została klęska Niemiec w roku 1918 i...
  • W postaci Chrystusa ludzie uwznioślili i uczynili „boską" miłość, rozumianą jako bezinteresowne pragnienie dobra dla przedmiotu miłości...
  • Dusza bowiem jako forma nie jest urzeczywistnieniem skierowanym do dalszego urzeczywistnienia, ale jest ostatnim kresem [ biologicznego] powstawania czBowieka