Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Trudności w uczeniu się Jedną z korzyści, płynących z napisania kilku książek jest to, że otoczenie pozwala ci poświęcać czas na różne rzeczy, które zawsze chciałeś robić, a dotąd nie mogłeś. Zazwyczaj zanim jednak do tego dojdzie, większość spraw, które cię kiedyś pasjonowały zostaje zapomniana — ja jednak przezornie sobie kilka z nich zapisałem. Gdy zacząłem pracować w Wydziale Oświaty, znalazło się parę zagadnień, którymi naprawdę chciałem się zająć. Były wśród nich właśnie trudności w uczeniu się, upośledzenia umysłowe niewielkiego stopnia, jak również wszelkie agrafie. Wszystkie te określenia brzmią bardzo uczenie, ale kryje się za nimi praktycznie jeden wniosek: „konwencjonalne nauczanie nie zdaje egzaminu!". Za każdym razem, gdy jakieś dziecko źle się uczy, tak zwani eksperci bardzo szybko dochodzą do wniosku, że prawdziwym problemem jest upośledzenie zdolności uczenia się, nie potrafią jednak sprecyzować, kto tak naprawdę je posiada: uczeń czy nauczyciel? Zapewne zauważyliście, że nigdy nie nazywają tego upośledzeniem zdolności nauczania. Eksperci prawie zawsze sugerują, że przyczyną niepowodzeń CENTRUM KREOWANIA LIDERÓW SA Umysł, jak z niego wreszcie korzystać szkolnych jest mniejszego lub większego stopnia upośledzenie funkcji umysłowych ucznia, często powodowane przez domniemane nieprawidłowości genetyczne. Gdy ludzie nie wiedzą, jak coś zmienić, zaczynają szukać sposobów usprawiedliwiania niepowodzeń. Rzadko natomiast starają się znaleźć jakąś alternatywną drogę działania, która doprowadziłaby, być może, do pożądanych rezultatów. Jeżeli od początku założymy, że dziecko ma nieodwracalnie uszkodzony ośrodek uczenia się, wtedy nie pozostaje nic innego, jak modlić się o szybki rozwój transplantologii mózgowej. Sam nie lubię tego rodzaju ZAPAMIĘTAJ ! wytłumaczeń dla przyczyn Gdy ludzie nie wiedzą, jak coś zmieniepowodzeń szkolnych. nić, zaczynają szukać sposobów Wolę podchodzić do nich usprawiedliwiania niepowodzeń. raczej jak do skutków nie udolności metod naucza nia. Zostawiamy sobie wtedy przynajmniej otwartą drogę działania — możemy się nauczyć inaczej uczyć dzieci. Jeże li od początku założymy, że można wszystkich wszystkiego nauczyć, wtedy próbując tę koncepcję praktycznie realizo wać dowiemy się, w jakich przypadkach nie ma zastosowa nia i będziemy mogli szukać środków zaradczych. Jeżeli na tomiast od początku będziemy uważali, że jeśli ktoś się nie uczy, to znaczy, że nauczenie go czegokolwiek jest niemoż liwe, wtedy nikt nie będzie nawet próbował sprawdzać, czy rzeczywiście tak jest. W ubiegłym wieku ludzie dobrze wiedzieli, że człowiek nie potrafi latać. Potem, gdy samoloty na stałe wkroczyły w nasze życie, większość ludzi uważała loty na księżyc za rzecz równie prawdopodobną jak nagłe pojawienie się dobrej wróżki. Jeżeli jednak wyrobimy w sobie przeświadczenie, że nie ma rzeczy niemożliwych, wtedy często okazuje się, że nasze możliwości faktycznie bardzo się poszerzają. Koncepcja organicznie uwarunkowanych trudności w uczeniu się ma swoje korzenie w badaniach skutków uszkodzeń różnych obszarów ośrodkowego układu nerwowego. Badania te zakładały bardzo uproszczony schemat funkcjonowania mózgu, opierający się na teorii, że można poznać 8. Uczenie się funkcję danego ośrodka obserwując skutki jego uszkodzenia. Na przykład, w mózgu osoby, która nie potrafiła mówić, znajdowano jakieś uszkodzone miejsce i konkludowano: tutaj właśnie jest ośrodek mowy. Logika takiego wnioskowania jest po prostu druzgocąca: to zupełnie tak, jakby przeciąć jakiś przewód w telewizorze, zauważyć, że obraz stał się nieostry i automatycznie stwierdzić: „W tym kablu znajduje się ośrodek ostrości obrazu". W telewizorze za ostrość obrazu odpowiadają tysiące kabli i podzespołów połączonych w skomplikowaną sieć, a mózg jest przecież stokroć bardziej złożonym układem. W bardziej prymitywnych obszarach mózgu rzeczywiście istnieje pewna lokalizacja funkcji: możemy wyodrębnić ośrodek oddychania czy ośrodek głodu. Jednak od wielu już lat wiadomo, że gdy u małego dziecka ulega zniszczeniu cała półkula mózgową, często ocalała półkula przejmuje na siebie wszystkie funkcje, a dziecko nie wykazuje żadnych od chyleń od poziomu swych rówieśników. Wyniki ostatnich badań zdają się obalać wiele uznanych dogmatów neurologicznych

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • Następnych dni dowiedziliśmy się iż kasztelanowa Zabrzezińska, która zaraz odjeżdżać miała, na prośby księcia i z powodu niezdrowia, przyzostała jeszcze na dni kilka…...
  • W końcu Mohawk zwrócił się do swego towarzysza: – Co mój brat sądzi o tym? Sasay’ga jeszcze przez chwilę patrzył na odległy brzeg jeziora, wreszcie wyrzekł tylko jedno...
  • I on – pisze – kochał swoją matkę, a wystarczyło mu jedno widzenie, jedno słowo Marysieńki – mimo że jeszcze marzyć nie mógł wówczas, aby była kiedyś jego – aby mu to ujęło żalu, a...
  • Jeśli będą one kiepskie, to nie tylko nikt nie zechce ich przećzV tać, ale jeszcze będą bardzo źle świadczyły o firmie...
  • Ballantine i jego zausznicy przypisywali sobie w tej chwili zasługi jego i jeszcze dwóch innych nieobecnych na konferencji lekarzy...
  • To były pierwsze dni po wejściu sił rozjemczych, w okopach po obu stronach siedziało jeszcze mnóstwo żołnierzy i trzeba było to całe bractwo rozpoznać, policzyć i...
  • Potem zobaczył coś jeszcze bardziej szokującego — wyraźny zarys drugiego szybu bezpośrednio pod miejscem, z którego wydobyto meteoryt, jakby kamień został umieszczony w...
  • Nawet teraz nie rzucili papierosów, a byli i tacy, którzy w tych ostatnich minutach wydarzenia jeszcze chcieli uspokoić się nikotyną, szukali po kieszeniach zapałek i...
  • Li Beaufort wyjechaliśmy autostradą numer 21 na Lady's Island, przejechaliśmy Cowan's Creek na Świętą Helenę i jeszcze kilka kilometrów dalej...
  • Raz jeszcze narzuca się ten sam wniosek: Dopóki nauce nie powierzy się oceny i kierowania wszelkimi elementami wzajemnie powiązanych problemów, dopóty nie można zasadnie...