Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

SBusznie M. Ossowska podkre[liBa, |e mo|e istnie tak|e egocentryzm grupowy, który  le|y u pod-Bo|a wszelkich ruchów mesjanicznych i ró|nych 191 przejawów megalomanii narodowej. Gdy broniBa si Warszawa przed inwazj niemieck, wydawaBo si mieszkaDcom, |e caBy [wiat partycypuje w tych zmaganiach i |e jest rzecz niemo|liw, by nie przyszBa w por jaka[ wyzwalajca odsiecz, cho przypuszczenia, skd by miaBa nadej[, brzmiaBy raczej fantastycznie (Tam|e, s. 166). Kant postawiB zasad, |e |adna istota rozumna nie powinna traktowa siebie samej i innych tylko jako [rodek, ale zawsze jako cel sam w sobie. Zasada ta jest sBuszna, je[li si j rozumie jako zakaz zaprzgania innych ludzi do swego celu, bez wzgldu na ich wBasne cele i potrzeby. DokBadniej na ten temat pisze ks. kard. K. WojtyBa,  MiBo[ i odpowiedzialno[ , wyd. Znak, s. 61n nast. wyd. Veritas, s. 57 nast. Q. 27, 1. Przedmiotowo rzecz biorc, kocha mo|emy tylko to, co przedstawia si nam jako dobro, a to dlatego, |e tylko dobro jest przedmiotem po|dania, zdolnym je wzbudzi przez nadanie podmiotowi pewnego nastawienia i skierowanie ku sobie; dobro wic jest tre[ci miBo[ci. Dobro to mo|e ujawni si w postaci przyjemno[ci, korzy[ci, godziwo[ci, a tak|e pikna. Piknym podmiotowo nazywamy to, czego spostrze|enie budzi w nas upodobanie; przedmiotowo za[ pikno to taka jedno[ w wielo[ci, której spostrze|enie budzi w nas upodobanie dziki wspóBmierno[ci czBonów danej rzeczy, jasno[ci jej ukBadu i doskonaBo[ci formy. Pikno wic jest jakby harmoni prawdy i dobra, gdy| w jego prze|yciu bierze udziaB zarówno poznanie, jak i po|danie. Q. 27, 2. Istotnym czynnikiem w ka|dej miBo[ci zmysBowej i umysBowej jest pewne upodobanie. Mo|na wprost powiedzie, |e miBo[ to upodobanie kogo[ w kim[ lub w czym[. Otó|, jak powiada ks. kard. Karol WojtyBa (Dz. cyt. Znak, s. 62; Veritas, s. 58):  Podoba si znaczy mniej wicej tyle, co przedstawia si jako pewne dobro . Poznanie wic jest niezbdnym warunkiem upodobania, a tym samym miBo[ci

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • - Panie Stutz - zwrócił się Horowitz uprzejmie do operatora, który właśnie wyłączył kamerę i rozprostowywał ramiona - panie Stutz, mamy tu ujęcie człowieka, którego...
  • Ubrawszy się podszedł do lustra i znowu kichnął tak głośno, że indor, który podszedł w tej chwili do okna – okno zaś było bardzo blisko ziemi – zagulgotał mu nagle coś nader...
  • Wkrótce byłoby za późno, wbiegł więc poza dwór i własnego konia, który w gotowości stał, pochwyciwszy, pędem z nim ku łaźni skoczył - wołając, ile miał siły, a raczej krzycząc...
  • Tak więc mój skarb, który kiedy był zdrowy, to z wesołym śmiechem opowiadał, jak to w Polnej się topił, opowiadał o tym z zapałem tylko po 8 Balbinka - potoczna nazwa ulicy ks...
  • Choć nie byli w stanie znaleźć konia, który uniósłby Bahzella - czego zresztą nikt, co Koniokrad przyznał z humorem, nie był w stanie doko- nać - kwatermistrzowie zakonu...
  • Tak więc w roku 1382 gwałtowną śmierć ponieśli: książę Żmudzi Kiejstut, jego żona Biruta i komtur Ulrich von Kniprode, który nie odzy- skał dla zakonu purpurowego srebra...
  • A to nas, Persów, oskarża się o opilstwo, tylko dlatego że używamy haomy do celów rytualnych; nigdy nie spotkałem Persa, który piłby tyle co niektórzy Ateńczycy...
  • Należało więc za czasów Moj żesza szukać rady u niego, a później u Aarona i jego następców; i u suwerennego władcy ludu bożego, który sprawował władzę bezpośrednio daną mu od...
  • Mamy wyraźne dowody, że poczynając od IV dynastii pod wpływem kultu słonecznego zaakceptowano wiarę, iż król egipski, który pierwotnie uważany był za wcielenie boga Horusa,...
  • Familia, jakkolwiek czuła, iż będzie miała do czynienia z nieprzyjacielem, który nie był do pogardzenia, miała rachuby pomocy obcej, na których się w przyszłości i...