Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne i wykonawc warsztatów szkolnych oraz możliwość uzyskania odpowiednie materiału ustalono, że przedmiotem badania będą umiejętnos uczniów wchodzące w zakres nauki zawodu ślusarza, przy czy jako normę przyjęto czas i ocenę wykonania pracy przez uc niów z normalnych szkół zawodowych. Porównanie obydwu grup młodzieży pod względem jakoś wykonania pracy oraz czasu potrzebnego na jej wykonanie p< zwoli na określenie przydatności uczniów szkół specjalnych c zawodu ślusarza. Opracowanie sprawdzianu obejmowało trzy grupy zagadnie] 1) analizę procesu pracy i poszczególnych czynności, 2) opracowanie modelu sprawdzianu, 3) opracowanie przebiegu badań, rodzaju pomiarów, zapis oraz sposobu ich zapisu. Sprawdzian był tak skonstruowany, aby był przydatny d pomiaru sprawności zawodowej zarówno młodzieży szkoły nor malnej, jak i specjalnej oraz aby odpowiadał pewnym warun kom w zakresie techniki badania, tzn. a) aby czas przeprowadzania badań był stosunkowo krótki b) aby sprawdzian był zrozumiały dla uczniów szkoły nor malnej, jak i specjalnej, c) aby sprawdzian mógł stanowić narzędzie pomiaru użytecz ne do badania sprawności zawodowej. - •• • . ' i . ' - 10; Sprawdzian polegał na wykonaniu przez ucznia detalu, które- go wzór przedstawiono na rysunku i podzielony był na sześć operacji: 20 / / K Y—.V.—x- _____ ^j / i y ^ ioo Zatamać ostre krawędzie Skala 1:1 1) przygotowanie i sprawdzenie materiału wyjściowego, 2) prostowanie, 3) trasowanie, 4) cięcie, 5) wiercenie, 6) wykończenie. W czasie wykonywania sprawdzianu mierzono czas wykona- nia poszczególnych operacji, jak również czas całkowitego wyko- nania. Po zakończeniu sprawdzianu oceniono jakość wykonania w czteropunktowej skali ocen. Ocena za jakość wykonania wysta- wiona była w sposób możliwie jak najbardziej zabezpieczający przed subiektywizmem. Prace zarówno szkoły normalnej, jak i specjalnej oceniali nauczyciele zawodu z kontroli technicznej obydwu szkół. Należy zaznaczyć, że oceniający pracę uczniów nauczyciel ze szkoły normalnej nie był poinformowany o tym, że ocenia prace uczniów ze szkoły specjalnej. Z analizy psychologicznej sprawdzianu wynika, że największe obciążenie psychiczne występuje przy czynnościach trasowania i przygotowania, które mają wyższy stopień trudności w porów- naniu z pozostałymi czynnościami. Trasowanie wymaga myślenia logicznego, myślenia abstrakcyjnego i operowania symbolami. Czynności przygotowawcze wymagają umiejętności czytania ry- sunku, zapoznania się z materiałem i podjęcia decyzji co do kon- cepcji wykonania. ... .-. „ Założyliśmy, że właśnie w tych czynnościach osiągniemy większe różnice pomiędzy młodzieżą badanych szkół. Biorą uwagę, że mamy do czynienia z upośledzonymi umysłowo w niu lekkim, należy przypuszczać, iż czynności natury umys będą wykonywane gorzej i wolniej niż przez uczniów szkoły malnej, natomiast czynności natury fizycznej nie powinnj nowić istotnego problemu (potwierdziły to również wcześn badania sprawności fizycznej) i nie powinny wystąpić istotne różnice. Wyniki sprawdzianu zawodowego Tabela 3. Zestawienie średnich czasu i oceny wykonania oraz liczba błędów sprawdzianu zawodowego w szkole N i S Klasa Szkoła normalna Szkoła specjalna N czas ocena błędy N czas ocena j 1 31 564,93 3,27 0,53 31 561,16 2,89 11 30 562,10 3,08 0,60 31 499,67 2,94 III 33 493,09 3,16 0,51 31 473,32 2,95 Tabela 3 ukazuje, że ogólny średni czas wykonania s] dzianu maleje w badanych szkołach od klasy I do III. Swi to o nabywaniu przez uczniów wprawy w czasie trwania : szkolnej. Tabela ta ukazuje również, że chłopcy szkoły specjalnej w każdej klasie, uzyskiwali lepsze ogólne czasy wykonani chłopcy szkoły normalnej przy jednocześnie gorszych oci wykonania i większej liczbie błędów. Przeprowadzona korelacja wyników czasu wykonania sj dzianu zawodowego młodzieży tych szkół analizowana t< t. Studenta wykazała, że różnice są nieistotne. Tabela 4 ukazuje, że przeprowadzone badania potwiej nasze założenia: przy porównaniu średnich czasu wyko czynności przez uczniów obu szkół, jak również przy poi na klasy jest widoczne zróżnicowanie w czasie trwania czyr trasowania. .... •„..../,,•:• , •••.-.• 104 Tabela 4. Zestawienie średnich czasu wykonania czynności przygotowawczych i trasowania przez młodzież ze szkoły normalnej i specjalnej KHsv Normalna Specjalna Różnica czas o/ /o czas o/ /o % Przygotowanie i traso- I 248,48 43,9 274,94 48,9 + 5,0 wanie II 260,00 46,2 235,71 47,2 + 1,0 * III 220,27 44,7 224,00 47,3 + 2,6 1 18,29 3,2 19,68 3,5 + 0,3 Przygotowanie II 18,73 3,3

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • Ambassador Club na razie był stosunkowo pusty, bowiem przez trzy godziny obsługa naziemna stanowczo odmawiała wpuszczenia każdego, kto nie mógł okazać czerwonej karty...
  • O rozmiarach jego głupoty niech świadczy fakt, że potrzebował sporo czasu, żeby sobie uświadomić, iż stanowiłbym znacznie łatwiejszy cel, gdyby mnie uwiązał...
  • Dla Billiga wyrażenie osobistych poglądów lub postaw jest nie tyle wyrazem jakiegoś uwewnętrznionego, fundamentalnego przekonania, ile raczej stanowiskiem, którego...
  • Natomiast wschodni kraniec pózniejszego Bemkowskiego terytorium, obejmujcy cz[ ziemi sanockiej, midzy rzekami WisBokiem i OsBaw, stanowiB przez par stuleci obszar przenikania i mieszania si Rusinów z Polakami
  • Husejn pasza, zaślepiony poprzednim rozbiciem giaurów pod Ujvarem tudzież podbojem Levy i Nitry, wystąpił na spotkanie tego iście niezliczonego mnóstwa giaurów i stoczył...
  • Dr Jonathan Winson z Uniwersytetu Rockefellera uważa, że przypadek kolczatki potwierdza również jego teorię snów, mimo iż teoria ta stanowi niemal dokładne...
  • Kuba go chwycił, podsadził do okna i krzyknął: — A teraz smaruj do pracy, bo cię majster obtańcuje! Kowalczyk wyskoczył z okna na równe nogi, a Kuba jak gdyby nigdy nic...
  • Rozpacz ostatnim jest skutkiem zbytecznej bojaźni lub cierpienia; wniść więc należy z uwagą w jej istność, w okoliczności, które ją poprzedzają, jej towarzyszą, skutki...
  • I oto - "oto" poczynało się tym samym wysokim tonem, co poprzednio "Ach" we frazie: "Ach, dziewczę drogie" - oto - tu w orkiestrze rozpętał się cały czar instrumentalny, z jakim...
  • Ten, którego wzywa Unnanna dla swych celów, jest synem człowieka, który stanowi dla nas największe zagrożenie, jakie może zaistnieć z zewnątrz...