Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.
Biorąc pod uwagę możliwości organizacyjne i wykonawc
warsztatów szkolnych oraz możliwość uzyskania odpowiednie
materiału ustalono, że przedmiotem badania będą umiejętnos
uczniów wchodzące w zakres nauki zawodu ślusarza, przy czy
jako normę przyjęto czas i ocenę wykonania pracy przez uc
niów z normalnych szkół zawodowych.
Porównanie obydwu grup młodzieży pod względem jakoś
wykonania pracy oraz czasu potrzebnego na jej wykonanie p<
zwoli na określenie przydatności uczniów szkół specjalnych c
zawodu ślusarza.
Opracowanie sprawdzianu obejmowało trzy grupy zagadnie]
1) analizę procesu pracy i poszczególnych czynności,
2) opracowanie modelu sprawdzianu,
3) opracowanie przebiegu badań, rodzaju pomiarów, zapis
oraz sposobu ich zapisu.
Sprawdzian był tak skonstruowany, aby był przydatny d
pomiaru sprawności zawodowej zarówno młodzieży szkoły nor
malnej, jak i specjalnej oraz aby odpowiadał pewnym warun
kom w zakresie techniki badania, tzn.
a) aby czas przeprowadzania badań był stosunkowo krótki
b) aby sprawdzian był zrozumiały dla uczniów szkoły nor
malnej, jak i specjalnej,
c) aby sprawdzian mógł stanowić narzędzie pomiaru użytecz
ne do badania sprawności zawodowej. - ••
• . ' i . ' - 10;
Sprawdzian polegał na wykonaniu przez ucznia detalu, które-
go wzór przedstawiono na rysunku i podzielony był na sześć
operacji:
20
/
/
K
Y—.V.—x- _____ ^j
/ i y
^
ioo
Zatamać ostre krawędzie
Skala 1:1
1) przygotowanie i sprawdzenie materiału wyjściowego,
2) prostowanie,
3) trasowanie,
4) cięcie,
5) wiercenie,
6) wykończenie.
W czasie wykonywania sprawdzianu mierzono czas wykona-
nia poszczególnych operacji, jak również czas całkowitego wyko-
nania.
Po zakończeniu sprawdzianu oceniono jakość wykonania w
czteropunktowej skali ocen. Ocena za jakość wykonania wysta-
wiona była w sposób możliwie jak najbardziej zabezpieczający
przed subiektywizmem. Prace zarówno szkoły normalnej, jak
i specjalnej oceniali nauczyciele zawodu z kontroli technicznej
obydwu szkół. Należy zaznaczyć, że oceniający pracę uczniów
nauczyciel ze szkoły normalnej nie był poinformowany o tym,
że ocenia prace uczniów ze szkoły specjalnej.
Z analizy psychologicznej sprawdzianu wynika, że największe
obciążenie psychiczne występuje przy czynnościach trasowania
i przygotowania, które mają wyższy stopień trudności w porów-
naniu z pozostałymi czynnościami. Trasowanie wymaga myślenia
logicznego, myślenia abstrakcyjnego i operowania symbolami.
Czynności przygotowawcze wymagają umiejętności czytania ry-
sunku, zapoznania się z materiałem i podjęcia decyzji co do kon-
cepcji wykonania. ... .-. „
Założyliśmy, że właśnie w tych czynnościach osiągniemy
większe różnice pomiędzy młodzieżą badanych szkół. Biorą
uwagę, że mamy do czynienia z upośledzonymi umysłowo w
niu lekkim, należy przypuszczać, iż czynności natury umys
będą wykonywane gorzej i wolniej niż przez uczniów szkoły
malnej, natomiast czynności natury fizycznej nie powinnj
nowić istotnego problemu (potwierdziły to również wcześn
badania sprawności fizycznej) i nie powinny wystąpić
istotne różnice.
Wyniki sprawdzianu zawodowego
Tabela 3. Zestawienie średnich czasu i oceny wykonania oraz liczba błędów
sprawdzianu zawodowego w szkole N i S
Klasa
Szkoła normalna
Szkoła specjalna
N
czas
ocena
błędy
N
czas
ocena j
1
31
564,93
3,27
0,53
31
561,16
2,89
11
30
562,10
3,08
0,60
31
499,67
2,94
III
33
493,09
3,16
0,51
31
473,32
2,95
Tabela 3 ukazuje, że ogólny średni czas wykonania s]
dzianu maleje w badanych szkołach od klasy I do III. Swi
to o nabywaniu przez uczniów wprawy w czasie trwania :
szkolnej.
Tabela ta ukazuje również, że chłopcy szkoły specjalnej
w każdej klasie, uzyskiwali lepsze ogólne czasy wykonani
chłopcy szkoły normalnej przy jednocześnie gorszych oci
wykonania i większej liczbie błędów.
Przeprowadzona korelacja wyników czasu wykonania sj
dzianu zawodowego młodzieży tych szkół analizowana t<
t. Studenta wykazała, że różnice są nieistotne.
Tabela 4 ukazuje, że przeprowadzone badania potwiej
nasze założenia: przy porównaniu średnich czasu wyko
czynności przez uczniów obu szkół, jak również przy poi
na klasy jest widoczne zróżnicowanie w czasie trwania czyr
trasowania. .... •„..../,,•:• , •••.-.•
104
Tabela 4. Zestawienie średnich czasu wykonania czynności przygotowawczych
i trasowania przez młodzież ze szkoły normalnej i specjalnej
KHsv
Normalna
Specjalna
Różnica
czas
o/
/o
czas
o/
/o
%
Przygotowanie i traso-
I
248,48
43,9
274,94
48,9
+ 5,0
wanie
II
260,00
46,2
235,71
47,2
+ 1,0
*
III
220,27
44,7
224,00
47,3
+ 2,6
1
18,29
3,2
19,68
3,5
+ 0,3
Przygotowanie
II
18,73
3,3