X


Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Przyjmujemy, �e zwi�zek po- mi�dzy czynnikiem teoretycznym a odpowiadaj�cymi mu obserwowalnymi stanami rzeczy jest zwi�zkiem nie tylko na poziomie epistemologicznym, ale tak�e zwi�z- kiem na poziomie ontologicznym." Jaki� czynnik obserwowalny Qk mo�e by� identyfikatorem nie tylko jednego, wyr�nionego czynnika, ale mo�e by� identyfikatorem wielu czynnik�w. Zbi�r tych wszystkich czynnik�w teoretycznych, kt�re pozostaj� w relacji istot- no�ciowego nast�pstwa z danym czynnikiem obserwowalnym nazywa� b�dziemy obszarem znaczeniowym (/"-stopnia) danego identyfikatora � Z(QkY. Suma obsza- 208 r�w znaczeniowych, pierwszego, drugiego i dalszych stopni, to przestrze� znacze- niowa identyfikatora Qk. Tym samym dopuszcza si�, ��e dany czynnik obserwo- walny (lub zbi�r takich czynnik�w) przyporz�dkowany jest nie jednemu czynni- kowi T, lecz ca�ej rodzinie czynnik�w [71, przy za�o�eniu, �e T nale�y do [T\. Czynnikom obserwowalnym jest zatem przypisany zbi�r znacze�; s� one wielo- znaczne" (tam�e, s. 57). Ka�dy identyfikator posiada charakterystyczn� dla siebie struktur� esencjaln� (istotno�ciow�). Zale�y ona od rodzaju relacji istotno�ciowego nast�pstwa i jest: (a) mocna (Nist*) lub (b) s�aba (Nist). W przypadku (a) powiemy, �e dany czynnik T Jest czynnikiem bardziej istotnym dla danego czynnika obserwowalnego Qk ni� inny czynnik H" (tam�e, s. 58). W przypadku (b) powiemy z kolei, �e dany czynnik T ,jest czynnikiem mniej istotnym dla Qk ni� inny czynnik H" (tam�e, s. 58). W przypadku (a) czynnik Qk jest trafniejszym identyfikatorem dla czynnika T ani- �eli w przypadku (b). Obie struktury esencjalne b�d� wygl�da�y nast�puj�co: (a) S(QK): T T, H (b) S(QK): H H, T Kolejne kroki doprowadzi�y nas do tezy, i� �dla ka�dego czynnika teoretycz- nego, kt�ry mo�e zosta� okre�lony na gruncie za�o�e� teoretycznych przyjmowa- nych przez dan� dyscyplin� empiryczn�, istniej� zawsze jakie� jego obserwowalne konsekwencje" (tam�e, s. 60). W pkt. 6. om�wiona zosta�a koncepcja Kmity wpro- wadzania do nauk empirycznych termin�w teoretycznych (czynnik�w teoretycz- nych � wg terminologii Hornowskiej), kt�ra oparta jest na tej samej zasadzie � zasadzie empiryzmu. W sformu�owaniu Hornowskiej brzmi ona: �dla ka�dego czynnika teoretycznego T istnieje w jego przestrzeni wp�ywu jaki� jego obszar identyfikacji" (tam�e, s. 60). W takim sformu�owaniu jest to s�absza wersja zasady empiryzmu. Jej posta� mocniejsza brzmi: �dla ka�dego czynnika teoretycznego ist- nieje w jego przestrzeni wp�ywu obszar jego mocnej identyfikacji" (tam�e, s. 60). 9.2. Etapy procedury operacjonalizacji Procedura operacjonalizacji przeprowadzana jest w nast�puj�cych po sobie etapach: (1) rekonstrukcja czynnika teoretycznego; konstrukcja wielko�ci; (2) konceptualizacja wielko�ci, dobieranie wska�nik�w; konstruowanie zmiennej; (3) dob�r narz�dzia pomiarowego i pomiar zmiennej. W trzech kolejnych punktach om�wi� te etapy. 9.2.1. Rekonstrukcja czynnika teoretycznego; konstrukcja wielko�ci Ka�dy badacz, przedstawiciel nauk empirycznych, a wi�c psycholog, socjolog czy pedagog, kt�ry zamierza dokona� operacjonalizacji � tu: wielko�ci psychologicz- nej � zaczyna od ustalenia obrazu czynnika, czyli od �odtworzenia" tego czynnika. 14 � Metodologia bada�. 209 Buduj�c obraz interesuj�cego go czynnika T, czyli konstruuj�c wielko�� T, badacz musi okre�li� empiryczn� i numeryczn� struktur� relacyjn� tego czynnika (dokonuje jego rekonstrukcji). Dokonuj�c rekonstrukcji czynnika T badacz przyjmuje, �e (tam- �e, s. 62; tak�e: Tucha�ska 1980, s. 10): (1) czynnik T okre�lony jest na zbiorze obiekt�w Z charakteryzuj�cych si� okre�lonymi w�asno�ciami, (2) klasy abstrakcji czynnika T wyznaczone s� przez jak�� relacj� r�wno�cio w� R, (3) zbi�r Z jest podzbiorem pola relacji R. Tak jak wielko�� T jest obrazem czynnika T, tak, odpowiednio, zbi�r Z' i relacja /?' s� obrazami � zbioru Z i relacji R. Konstruuj�c wielko�� T badacz jednocze�nie ustala zbi�r obiekt�w przez t� wielko�� charakteryzowanych. R�wnocze�nie ustala on relacje M{", ..., Mm' zacho- dz�ce mi�dzy obiektami wchodz�cymi do tego zbioru. Relacje te s� obrazami re- lacji M\ , ..., Mm\ kt�re wyznaczaj� typ czynnika. Okre�lone przez badacza relacje dookre�laj� empiryczn� struktur� relacyjn� wielko�ci 7"'. Ona za� jest obrazem stru- ktury relacyjnej (czyli typu) czynnika T. Jak ju� wiemy, mo�emy mie� do czynienia z nast�puj�cymi typami czynnika i wielko�ci � nominalnymi, porz�dkowymi, in- terwa�owymi i ilorazowymi. Na tym etapie procedury operacjonalizacji dochodzi do ustalenia obrazu czyn- nika czyli skonstruowania wielko�ci. Jak pami�tamy z rozdz. 1. (pkt. 5

Tematy

  • Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.
  • Mo�e sprawia to jakie� przeznaczenie w�a�ciwe dla ludu danego kraju, jak to astrologowie [212b] sobie wyobra�aj�, albo mo�e bli�ej nie okre�lone gwiazdy zodiakalne11...
  • Pozycja Mai by�a bowiem raczej nieformalna i nie wynika�a ze �ci�le okre�lonej hierarchii - w�r�d rosyjskich kosmonaut�w panowa� swoisty ega-litaryzm, co sta�o si� tradycj�...
  • Pomimo �e kodeksy czy metody post�powania proponowane osobom z okre�lonym pi�tnem b�d� si� mi�dzy sob� r�ni�, istniej� pewne argumenty, nawet najbardziej sprzeczne, co do...
  • Ta Twoja nag�a ucieczka, kt�r� b�l m�j, jakkolwiek tak wynalazczy w �rodkach nowych cierpie�, nie jest zdolen w ca�ej donios�o�ci jej smutku, dostatecznie okre�li�, �ali� to...
  • Jakkol- wiek brutalnie to brzmi, ka�dy rzemie�lnik - tak�e pisarz - potrzebuje okre�lonych narz�dzi do wykony- wania swojej pracy i nikogo nie obchodzi, sk�d te...
  • Poruszasz si� poza tym liniowo w czwartym wymiarze, kt�ry okre�lasz mianem �czasu�, i stoisz jak zamurowana w pi�tym � tak zwanym prawdopodobie�stwie elementarnym...
  • Konotacja bowiem to tyle, co obdarzanie pewnego tworu znaczeniem poprzez relacje, w jakie on wchodzi z innymi tworami�elementami okre�lonego systemu...
  • W ba�ni Czerwona Czapeczka dokonana jest eksternalizacja (wydobycie i uosobienie w okre�lonej postaci ba�niowej) proces�w wewn�trznych prze�ywanych przez dziecko w...
  • Ponad sw� niesmaczn� n�dzn� namiastk� kawy s�uchaj�c tego zestawienia spraw og�lnych, Stefan wpatrywa� si�, lecz w nic okre�lonego...
  • Wszystkie trzy akty tym si� r�ni�y od wydawanych w innych okresach historycznych, �e odrywa�y zawarte w nich postanowie- nia od okre�lonego konfliktu czy wojny...
  • Drogi uД‚В„Д№Д„Г„ЕЎД№Вџytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

    Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

    Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.