Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

Przyjmujemy, że związek po- między czynnikiem teoretycznym a odpowiadającymi mu obserwowalnymi stanami rzeczy jest związkiem nie tylko na poziomie epistemologicznym, ale także związ- kiem na poziomie ontologicznym." Jakiś czynnik obserwowalny Qk może być identyfikatorem nie tylko jednego, wyróżnionego czynnika, ale może być identyfikatorem wielu czynników. Zbiór tych wszystkich czynników teoretycznych, które pozostają w relacji istot- nościowego następstwa z danym czynnikiem obserwowalnym nazywać będziemy obszarem znaczeniowym (/"-stopnia) danego identyfikatora — Z(QkY. Suma obsza- 208 rów znaczeniowych, pierwszego, drugiego i dalszych stopni, to przestrzeń znacze- niowa identyfikatora Qk. Tym samym dopuszcza się, „że dany czynnik obserwo- walny (lub zbiór takich czynników) przyporządkowany jest nie jednemu czynni- kowi T, lecz całej rodzinie czynników [71, przy założeniu, że T należy do [T\. Czynnikom obserwowalnym jest zatem przypisany zbiór znaczeń; są one wielo- znaczne" (tamże, s. 57). Każdy identyfikator posiada charakterystyczną dla siebie strukturę esencjalną (istotnościową). Zależy ona od rodzaju relacji istotnościowego następstwa i jest: (a) mocna (Nist*) lub (b) słaba (Nist). W przypadku (a) powiemy, że dany czynnik T Jest czynnikiem bardziej istotnym dla danego czynnika obserwowalnego Qk niż inny czynnik H" (tamże, s. 58). W przypadku (b) powiemy z kolei, że dany czynnik T ,jest czynnikiem mniej istotnym dla Qk niż inny czynnik H" (tamże, s. 58). W przypadku (a) czynnik Qk jest trafniejszym identyfikatorem dla czynnika T ani- żeli w przypadku (b). Obie struktury esencjalne będą wyglądały następująco: (a) S(QK): T T, H (b) S(QK): H H, T Kolejne kroki doprowadziły nas do tezy, iż „dla każdego czynnika teoretycz- nego, który może zostać określony na gruncie założeń teoretycznych przyjmowa- nych przez daną dyscyplinę empiryczną, istnieją zawsze jakieś jego obserwowalne konsekwencje" (tamże, s. 60). W pkt. 6. omówiona została koncepcja Kmity wpro- wadzania do nauk empirycznych terminów teoretycznych (czynników teoretycz- nych — wg terminologii Hornowskiej), która oparta jest na tej samej zasadzie — zasadzie empiryzmu. W sformułowaniu Hornowskiej brzmi ona: „dla każdego czynnika teoretycznego T istnieje w jego przestrzeni wpływu jakiś jego obszar identyfikacji" (tamże, s. 60). W takim sformułowaniu jest to słabsza wersja zasady empiryzmu. Jej postać mocniejsza brzmi: „dla każdego czynnika teoretycznego ist- nieje w jego przestrzeni wpływu obszar jego mocnej identyfikacji" (tamże, s. 60). 9.2. Etapy procedury operacjonalizacji Procedura operacjonalizacji przeprowadzana jest w następujących po sobie etapach: (1) rekonstrukcja czynnika teoretycznego; konstrukcja wielkości; (2) konceptualizacja wielkości, dobieranie wskaźników; konstruowanie zmiennej; (3) dobór narzędzia pomiarowego i pomiar zmiennej. W trzech kolejnych punktach omówię te etapy. 9.2.1. Rekonstrukcja czynnika teoretycznego; konstrukcja wielkości Każdy badacz, przedstawiciel nauk empirycznych, a więc psycholog, socjolog czy pedagog, który zamierza dokonać operacjonalizacji — tu: wielkości psychologicz- nej — zaczyna od ustalenia obrazu czynnika, czyli od „odtworzenia" tego czynnika. 14 — Metodologia badań. 209 Budując obraz interesującego go czynnika T, czyli konstruując wielkość T, badacz musi określić empiryczną i numeryczną strukturę relacyjną tego czynnika (dokonuje jego rekonstrukcji). Dokonując rekonstrukcji czynnika T badacz przyjmuje, że (tam- że, s. 62; także: Tuchańska 1980, s. 10): (1) czynnik T określony jest na zbiorze obiektów Z charakteryzujących się określonymi własnościami, (2) klasy abstrakcji czynnika T wyznaczone są przez jakąś relację równościo wą R, (3) zbiór Z jest podzbiorem pola relacji R. Tak jak wielkość T jest obrazem czynnika T, tak, odpowiednio, zbiór Z' i relacja /?' są obrazami — zbioru Z i relacji R. Konstruując wielkość T badacz jednocześnie ustala zbiór obiektów przez tę wielkość charakteryzowanych. Równocześnie ustala on relacje M{", ..., Mm' zacho- dzące między obiektami wchodzącymi do tego zbioru. Relacje te są obrazami re- lacji M\ , ..., Mm\ które wyznaczają typ czynnika. Określone przez badacza relacje dookreślają empiryczną strukturę relacyjną wielkości 7"'. Ona zaś jest obrazem stru- ktury relacyjnej (czyli typu) czynnika T. Jak już wiemy, możemy mieć do czynienia z następującymi typami czynnika i wielkości — nominalnymi, porządkowymi, in- terwałowymi i ilorazowymi. Na tym etapie procedury operacjonalizacji dochodzi do ustalenia obrazu czyn- nika czyli skonstruowania wielkości. Jak pamiętamy z rozdz. 1. (pkt. 5

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • Może sprawia to jakieś przeznaczenie właściwe dla ludu danego kraju, jak to astrologowie [212b] sobie wyobrażają, albo może bliżej nie określone gwiazdy zodiakalne11...
  • Pozycja Mai była bowiem raczej nieformalna i nie wynikała ze ściśle określonej hierarchii - wśród rosyjskich kosmonautów panował swoisty ega-litaryzm, co stało się tradycją...
  • Pomimo że kodeksy czy metody postępowania proponowane osobom z określonym piętnem będą się między sobą różnić, istnieją pewne argumenty, nawet najbardziej sprzeczne, co do...
  • Ta Twoja nagła ucieczka, którą ból mój, jakkolwiek tak wynalazczy w środkach nowych cierpień, nie jest zdolen w całej doniosłości jej smutku, dostatecznie określić, żaliż to...
  • Jakkol- wiek brutalnie to brzmi, każdy rzemieślnik - także pisarz - potrzebuje określonych narzędzi do wykony- wania swojej pracy i nikogo nie obchodzi, skąd te...
  • Poruszasz się poza tym liniowo w czwartym wymiarze, który określasz mianem „czasu”, i stoisz jak zamurowana w piątym – tak zwanym prawdopodobieństwie elementarnym...
  • Konotacja bowiem to tyle, co obdarzanie pewnego tworu znaczeniem poprzez relacje, w jakie on wchodzi z innymi tworami–elementami określonego systemu...
  • W baśni Czerwona Czapeczka dokonana jest eksternalizacja (wydobycie i uosobienie w określonej postaci baśniowej) procesów wewnętrznych przeżywanych przez dziecko w...
  • Ponad swą niesmaczną nędzną namiastką kawy słuchając tego zestawienia spraw ogólnych, Stefan wpatrywał się, lecz w nic określonego...
  • Wszystkie trzy akty tym się różniły od wydawanych w innych okresach historycznych, że odrywały zawarte w nich postanowie- nia od określonego konfliktu czy wojny...