Zgłębianie indiańskiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego głowa.

10 Jeden z nich, jakby niebios był śpiewakiem: „Pójdź, oblubiona z Libanu, pójdź" — woła4. Reszta wtór pieniem zawodzi jednakiem. 13 Jak w dzień ostatni na głos Archanioła Błogosławiona gromadka powstanie Z odzyskanego jestestwa wesoła, 16 Tak w stu powstali na świętym Rydwanie, Posłuszni hasłu, które ich przyzywa, Anieli, wróżbę śląc na zmartwychwstanie. 19 „Błogosławiony ten, który przybywa5 — Śpiewali, kwiaty rzucając obficie: — Kwieciem liliji niech się pookrywa!"6 22 Jak wyglądają niebiosa o świcie, Że wschodnia strona płonie barwą róży, A reszta stoi w bladawym błękicie, 25 Tarcz słońca w parach porannych się mruży I we mgle swego nie broni widoku, Tak że jej oczy mogą zdzierżeć dłużej — 28 Podobnie tutaj w kwiatowym obłoku, Którym okryły Wóz anielskie dłonie, Sypiąc dokoła i z góry, i z boku; 31 Z wieńcem oliwnym na białej zasłonie Stała Niewiasta7 w płaszczu barwy ziela, Pod którym szata jak żar żywy płonie. 34 Stęsknił się duch mój, że od lat tak wiela Cudem jej wdzięków nie był czarowany: Cudem, co wabi i co onieśmiela. 37 Więc gdy mi błysnął kształt jej ukochany, Przez moc tajemną, która od niej biła, Dawnej miłości poczułem kajdany. 40 A gdy ujęła mię ta można siła, Co po raz pierwszy, kiedym był młodziutki Chłopczyna8, zmogła mię i zniewoliła, 43 W lewo się zwracam, z tej samej pobudki, Co dziecko, kiedy pod matczyne ramię Ucieka koić wszelki strach i smutki, 46 Chcę Wergilemu rzec: „W serdecznej jamie Krwi kropli nie mam, ażeby nie drżała; Dawnych płomieni rozpoznaję znamię". 1 Przenośne określenie na siedem darów Ducha Św., których symbolem jest siedem Kandelabrów (zob. pieśń poprzednia): może je pozbawić blasku (czyli uczynić nieskutecznym działanie Ducha Św.) jedynie grzech. „Pierwsza nieb dziedzina" to Empireum, miejsce przebywania Boga. 2 Dwadzieścia Czterej Przodownicy - Starcy symbolizujący księgi Starego Testamentu (zob. pieśń poprzednia). 3 Ptak - Gryf, symbolizujący Chrystusa; Wóz - symbol Kościoła (zob. pieśń poprzednia). 4 Pójdź... pójdź - cytat (w oryg. łac.) z Pieśni nad Pieśniami (4, 8) Salomona, będącej metaforą zaślubin Chrystusa z Kościołem; słowa te odnoszą się do Beatrycze stojącej na wozie, będącej symbolem Prawdy Objawionej, na której opiera się Kościół. 5 Słowa jakimi Żydzi witali Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy {Mat. 21,9). 6 Słowa jakimi Anchizes w Eneidzie (VI, 883) wita duszę Marcellusa, siostrzeńca Oktawiana Augusta zmarłego młodo. 7 Niewiasta — Beatrycze; barwy jej szat symbolizują trzy cnoty teologiczne; wieniec oliwny w kulturze greckiej symbolizuje pokój i mądrość (drzewko oliwne jest jednym z atrybutów Ateny). Wymowny przykład synkretyzmu kulturowego. 8 Chłopczyna - Dante zakochał się w Beatrycze, gdy ją ujrzał po raz pierwszy w wieku dziewięciu lat. - 196 - 49 Ale Wergili zniknął: moja cała Radość, Wergili, co mi stał na straży, Wergili, piastun duszy mej i ciała! 52 Nawet te cuda rajskich wiry darzy Pomóc nie mogły, by zmyte od rosy Znów nie sczerniały kolory mej twarzy. 55 A ona rzekła: „Dante, chciały losy, Byś sam pozostał; nie płacz żalem zdjęty: Płakać cię zmusząjeszcze inne ciosy". 58 Jak na pomostku stojąc, swe okręty Admirał z góry kieruje i pędzi Słowem rozkazu i gestem zachęty, 61 Tak na Rydwanie, po lewej krawędzi Widzę — gdym swego dosłyszał imienia, Którego z musu tu wam się nie szczędzi — 64 Stała, wróżbami anielskiego pienia Już przedtem sercu memu objawiona, Śląc oczy ku mnie poprzez nurt strumienia. 67 Chociaż na twarz jej spadała zasłona Z uzielenionej oliwami głowy, Tak że mym oczom była utajona, 70 Jednak słyszałem, gdy z gestem królowej Zaczęła mówić, patrząc mi w oblicze, Jak człek, co wyrzut gotuje surowy: 73 „Przypatrz się! Jam jest, jam jest Beatrycze. A więc raczyłeś wspiąć się na te schody? Wiedziałeś, jakie w tym świecie słodycze?" 76 Oczy me padły na zwierciadło wody, Lecz gdym się przejrzał, powiodłem po łanie Kwiecia, bo wstyd mi ubarwił jagody. 79 Jak serce w dziecku na matki łajanie, Tak się na głos jej we mnie onieśmieli, Bo gorzkie w smaku jest politowanie. 82 Zamilkła; po niej śpiewali anieli: W Tobiem, o Panie, położył nadzieję...1 Nie dokończyli zwrotki i stanęli. 85 Jako na grzbiecie italskim topnieje Śnieg i śród borów zrazu w lód się zmienia, Gdy od słowiańskiej strony wiatr powieje, 88 Kiedy zaś z lądów, gdzie brak czasem cienia, Zadmie, wnet taje z gorącym podmuchem, Jako gromnica taje od płomienia — 91 Tak jam bez westchnień stał i z okiem suchem, Zanim poczęli śpiew święci duchowie, Nucący zgodnie ze sfer wiecznym ruchem. 94 Lecz skorom czułość wysłyszał w ich mowie, Z której dźwięczała nuta bardziej tkliwa, Niż gdyby rzekli: „Czemu tak surowie?...", 97 Lodowa serca mojego pokrywa, Tchem się i wodą stawszy niespodzianie, Westchnienie i łzy ze mnie wydobywa. 100 Ona wciąż stojąc na swoim Rydwanie Wyprostowana, niemieszkając dłużej, Tak rzekła na ich litośne wołanie: 103 „W ciągłym czuwaniu wam się wzrok nie mruży Ani krok jeden wam w ciemnościach ginie Z tych, które czyni świat w ciągłej podróży. 106 Więc odgadniecie, do kogo tu czynię Przymówkę i słów zwracam ostre groty; 1 Słowa z 30 (31) ps. Dawida, pokładające całkowitą ufność w Bogu w trudnym położeniu: Dante oczyścił się z grzechów głównych, ale jeszcze musi dokonać skruchy i wyznania swoich win wobec Beatrycze (stąd jej surowość) -jako kobiety i jako Prawdy Objawionej, aby zupełnie czysty mógł się wzbić w sfery raju. - 197 - Chcę, aby skrucha była równa winie. 109 Nie tylko przez sfer niebieskich obroty, Z których się pierwszy siew po ziemi sieje Tam, gdzie każdego ziarna chcą przymioty, 112 Ale przez Łaski Bożej przywileje, Co deszcz swój czerpie z tak wysokiej chmury, Że na jej drodze ziemskie oko mdleje, 115 On w wieku młodym otrzymał z natury Tak wiele darów, że w rozumnej szkole Byłby wypiękniał jak nie lada który

Tematy

  • ZgĹ‚Ä™bianie indiaĹ„skiej duszy jest jak nurkowanie w kowadle – najczęściej boli od tego gĹ‚owa.
  • Już przy pierwszym, wstępnym omawianiu zadań kompanii Pług oświadczył: - Ustaliłem w Kedywie, że kompania nasza będzie używana wyłącznie do akcji na gestapo i SS...
  • Uderzył mnie fakt – którego w pierwszej chwili nie potrafiłem sobie wytłumaczyć – że choć aszocy przekazywali tę legendę z pokolenia na pokolenie przez całe tysiąclecia, to...
  • To były pierwsze dni po wejściu sił rozjemczych, w okopach po obu stronach siedziało jeszcze mnóstwo żołnierzy i trzeba było to całe bractwo rozpoznać, policzyć i...
  • Wiadomość o jego śmierci została ogłoszona nazajutrz wczesnym rankiem i pierwszą osobą z otoczenia Wojtyły, która ją usłyszała przez samochodowe radio, był kierowca...
  • - Silniki pracują chyba całkiem równo? Obaj podnieśli wzrok, kiedy w apartamentach chana na pierwszym piętrze zapaliło się światło, a potem odwrócili się gwałtownie,...
  • Po zawieszeniu broni z Francją rozkazał bowiem, aby jako pierwszy eksponat ustawiono tam wagon restauracyjny, w którym przypieczętowana została klęska Niemiec w roku 1918 i...
  • Do roku 1963 przyjmowano powszechnie rok 212 jako datę edyktu, ale jako pierwszy zakwestionował ją F...
  • Wtedy zapewne wytypowano też – jako pierwsze poletko doświadczalne – wielką budowę Kanału Białomorskiego, gdzie przedsiębiorczy waluciarz miał wkrótce zostać...
  • Owa „Wielka Droga Królewska Inków", czyli Capac-Nan, zaczynająca się przy rzece Ancasmayo w dzisiejszej Kolumbii (na pierwszym równoleżniku północnej szerokości...
  • Więc jak to się działo? Po pierwszej sesji w moim drugim tygodniu w Lafayette spróbowałem przeanalizować rozmaite możliwości - może chodziło o lepsze informacje albo...